Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka Belajar untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Tingkat Madrasah Ibtidaiyah di Era Milenial
Abstract
Abstract: The problem that has not been widely recognized from the independent learning curriculum policy at the Madrasah Ibtidaiyah level is the irrelevance between the actual contents of Pancasila and the profile of Pancasila students as manifested in the independent learning curriculum. This research is a library research or what is known as literature, which is descriptive-analytical in nature. The data analysis used is by means of Content Analysis in order to obtain references that have validity and can also be researched again according to the context. This article aims to find things that are not relevant between the contents of Pancasila and the profile of Pancasila students that are echoed in the latest curriculum, namely the independent learning curriculum and its consequences. This study found that some of the items in the Pancasila student profile are not relevant to the values of Pancasila. This is feared to shift the values in the actual Pancasila.
Keywords: Curriculum; Independent Learning; Pancasila Student Profile
Abstrak: Persoalan yang belum banyak disadari dari kebijakan kurikulum merdeka belajar di tingkat Madrasah Ibtidaiyah adalah tidak relevannya antara isi Pancasila yang sebenarnya dengan profil pelajar pancasila yang diwujudkan dalam kurikulum merdeka belajar. Riset ini merupakan penelitian library research atau yang dikenal dengan kepustakaan, yang bersifat deskriptif-analisis. Analisis data yang dipergunakan yaitu dengan cara Content Analysis guna memperoleh rujukan yang punya kevalidan juga bisa dilakukan penelitian lagi sesuai konteksnya. Artikel ini bertujuan untuk menemukan hal-hal yang tidak relevan antara isi Pancasila dan profil pelajar Pancasila yang digaung-gaungkan dalam kurikulum terbaru yaitu kurikulum merdeka belajar dan akibatnya. Penelitian ini menemukan bahwa sebagian butir profil pelajar Pancasila ada yang tidak relevan dengan nilai-nilai Pancasila. Hal tersebut ditakutkan akan menggeser nilai-nilai pada Pancasila yang sebenarnya.
Kata Kunci: Kurikulum; Merdeka Belajar; Profil Pelajar Pancasila