Efektivitas Program Tahfiz Al-Qur'an Secara Daring Untuk Peserta Didik Kelas V di MIN 8 Hulu Sungai Tengah

Authors

  • Misbahul Jannah Author

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effectiveness of the Tahfiz Al-Qur'an program boldly for fifth grade students at MIN 8 Hulu Sungai Tengah. The research method used is a qualitative approach with a field research type. Data were collected through interviews, observations, and documentation, then analyzed through three stages: data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study indicate that the implementation of the Tahfiz Al-Qur'an program boldly involves three main aspects: planning, implementation, and evaluation. This program is supported by sincere intentions, parental support, and the role of teachers, but is faced with obstacles in internet access, student intelligence levels, and parental cooperation. This study contributes to enriching the literature on learning the Al-Qur'an boldly and can be a reference for other educational institutions in implementing similar programs.

 

Keywords: Elementary Education; MIN 8 Hulu Sungai Tengah; Online Implementation; Tahfiz Al-Qur'an Program

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas program Tahfiz Al-Qur'an secara daring untuk peserta didik kelas V di MIN 8 Hulu Sungai Tengah. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian lapangan. Data dikumpulkan melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi, kemudian dianalisis melalui tiga tahap: reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan program Tahfiz Al-Qur'an secara daring melibatkan tiga aspek utama: perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi. Program ini didukung oleh niat tulus, dukungan orang tua, dan peran guru, namun dihadapkan pada kendala akses internet, tingkat kecerdasan peserta didik, dan kerjasama orang tua. Penelitian ini memberikan kontribusi dalam memperkaya literatur mengenai pembelajaran Al-Qur'an secara daring dan dapat menjadi acuan bagi lembaga pendidikan lainnya dalam melaksanakan program serupa.

 

Kata Kunci: Pelaksanaan Daring; Program Tahfiz Al-Qur'an; Pendidikan Dasar; MIN 8 Hulu Sungai Tengah.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2025-02-05